Există numeroși dramaturgi români care mai au un pic și se trag de șireturi cu Caragiale. Prin spectacolul de la Green Hours însă, Mitoș Micleușanu le închide gura celor mai mulți dintre ei.
Pentru cei care n-au auzit de Mitoș Micleușanu, e suficient să spui Planeta Moldova, că legătura se face instant. Câți nu s-au căcat, măcar o dată, pe ei de râs auzind cioacele cu regionalisme și accent de Chișinău? Fiind prolific însă, omul a așternut de-atunci câteva cărți publicate chiar aici, pe Planeta România. Cât despre cealaltă Românie, a Kasei Poporului, s-a întrecut, pur și simplu, pe sine, lucru care reiese din excelenta adaptare făcută de regizorul Marcel Țop după romanul aceluiași Mitoș.
Cazanul cu smoală e o găleată de beznă
Acțiunea e cea a societății românești postdecembriste, împănată ritmic cu flashbackuri ale diverșilor nomenclaturiști portretizați pe scenă, toate avându-l în centru pe marele lor prieten și tovărăș Nicolae Ceaușescu. Sigur, între timp învârt toți banii cu lopata, dar asta nu înseamnă că nu sunt bântuiți de stafia ilustrului conducător. Rând pe rând, scene de la înmormântarea lui, din momentul când Ceaușescu i-a adus unuia dintre ei două găleți de beznă din iad, de la celebrarea aniversării conducătorului iubit în sinistra Coșmelie a Poporului, toate caricaturizează o perioadă ireală, de film horror nord-coreean.
România, o țară violată la propriu
Distribuția de excepție a acestui spectacol funcționează însă ca pivot și pentru alte situații, în care societatea de azi e înfățișată în toată splendoarea ei schizofrenică, de corabie aflată într-o derivă fără alt sens și scop decât banul. Astfel, prezentatori cretini de știri ne spală creierii cu știri halucinante, într-o epopee a dezinformării, boschetari și cocalari nenorociți filosofează pe marginea unui sex oral cu moartea, liceeni reduși mintal încearcă să abuzeze de profesoarele lor de chimie, în vreme ce eternii securiști regulează, la propriu, harta României agățată pe post de decor. Lucruri care ar putea părea de-a dreptul sinistre dacă totul n-ar fi condus de narațiunea puternică, vie și modernă a unuia dintre cei mai interesanți scriitori contemporani.