Criticii de artă au crezut dintotdeauna că geniile penelului precum Van Gogh, Matisse, Picasso sau Renoir, au avut o legătură prea mică, spre deloc, cu picturile religioase. Cu toate astea, o descoperire recentă demonstrează că-n multe tablouri celebre au existat și elemente religioase pe care apoi artiștii le-au scos din motive numai de ei știute.
Edvard Munch – „Urletul Mântuirii Neamului”
Ani la rând s-a crezut că simbolistica din spatele acestui tablou a fost „urletul naturii”, o strigare a cerului, o fotografie peste timp a dezolării și angoasei provocate de metamorfoze neînțelese. Din fericire, ultima descoperire din domeniul artei plastice simplifică toate acestea.
Edvard Munch a avut o revelație davinciană în primul tablou, modificat apoi din motive ce vor rămâne necunoscute. Titlul original era „Urletul Mântuirii Neamului”, și credem că a fost un mesaj din trecut pentru români, cunoscut fiind faptul că Edvard avea o străbunică din Bărăgan, conform unui material apărut în Libertatea.
Este evident faptul că Munch a făcut o boltă peste timp și-a ilustrat trăirea românilor la aflarea costului Catedralei Mântuirii Neamului. Cu toate astea, pastelurile galbene/aurii țin cont de tendința economică actuală a țării. Încă din 1893 se știa de criza economică pe care o trăim astăzi.
Prețul acestui tablou pleacă de la 100 milioane de euro, echivalentul Catedralei.
Oare care credeți că este o altă interpretare a acestui tablou?